donderdag 14 november 2013

Vanuit Vertrouwen Nee zeggen

how about no

De afgelopen periode ben ik erachter gekomen dat ik nog steeds de neiging heb om mezelf onbewust aan te passen. Dit komt voort uit een diepe oude angst voor afwijzing:
''Ik ben bang om niet aardig gevonden te worden of zelfs gekwetst/vernederd te worden.''

Ik heb gemerkt dat ik in contact met anderen nog steeds moeite heb om ''nee'' te zeggen. Ik zeg gauw ''ja'', terwijl ik eigenlijk niet zeker weet of ik dat wel wil. Bijvoorbeeld ik spreek dan met vrienden af, omdat zij het vragen. Of ik blijf ongemerkt bij iemand langer hangen dan ik eigenlijk gepland had. Dit zijn twee voorbeelden.

Met de aanwezigheid van Joshua besef ik dat ik mezelf en hem op de eerste plaats moet zetten. Dat doe ik nu ook, maar ik vind dat niet makkelijk. Met behulp van mijn terugtrekperiode ben ik dit sinds kort aan het oefenen: ik spreek met mensen af, als dit ook voor mij goed voelt. En niet vanuit een gevoel van schuld/verplichting.

Nee zeggen, betekent nu voor mij Vertrouwen hebben. Het Vertrouwen dat ik met mijn Nee Onvoorwaardelijk er mag zijn. En het betekent ook Loslaten: bevestiging en erkenning van anderen niet meer nodig hebben.

Inspiratie:
Suzanne
Karmische Patronen
Als iemand nee zegt, zegt dat nog weinig over jou.
Gooi de schuldgevoelens af!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen