maandag 20 augustus 2012

30 dagen 'ik hou van mezelf'

Zelfportret 1
Klik op de foto voor mijn gevoelens en reminder.

Vandaag ben ik begonnen aan een 30-daagse fotoproject ‘Ik hou van mezelf’ van Stichting ik ben er ook nog. Vanaf vandaag ga ik 30 dagen lang elke dag een foto van mezelf maken. Daarnaast schrijf ik bij elke foto een korte tekst over mijn gevoelens op dat moment. De foto-opdracht voelt als een spannende en nieuwe uitdaging: hoe zal ik het project ervaren? Wat zal ik over mezelf ontdekken?

Het fotoproject zie ik als hulpmiddel voor zelfreflectie. Daarnaast zie ik het als een oefening om onvoorwaardelijk liefdevol naar mezelf te kijken en om dicht bij mezelf te zijn.

Sommige mensen vermijden het liever om op de foto te staan. Als ik naar de lens van mijn camera kijk, krijg ik het gevoel dat de lens een soort oog is. Als ik lang naar dit kunstmatig oog kijk, voel ik mij soms bekeken en geforceerd. Ik krijg dan een onbehaaglijk gevoel: ik ga mij ineens druk maken, omdat ik niet weet hoe ik op de ander overkom. Ik kan het kunstmatige oog niet ‘lezen’ en op andermans gedrag anticiperen. Ik voel mij dan ongemakkelijk en ga krampachtig reageren.

Het kunstmatige oog staat voor mij als symbool voor de toeschouwer. Als de gemaakte foto openbaar is, kan deze toeschouwer iedereen zijn. Dit betekent dat ik bij de openbare foto niet kan inschatten hoe ik op de ander overkom. Door een openbare foto voel ik mij volledig teruggeworpen op mijzelf. Ik kom dan in contact met mijn gevoel, mijn gedachtes en mijn eigenwaarde.

Inspiratie: Stichting Ik ben er ook nog

4 opmerkingen:

  1. Ik ben je zo dankbaar dat je deze uitdaging met ons aangaat. In mijn inleiding over hoe het project is ontstaan, las je dat het niet makkelijk zou zijn. En ik weet dat sommige meerdere fotos zullen maken en eentje van zullen kiezen waar zij het best op staan. Dan hoop ik dat zij toch naar de eerste kijken, want dat brengt je naar het bewustzijn van hoe je eruit ziet. En in de loop van de tijd zal niet meer stilstaan bij de aspecten van jezel die je anders had willen zien. Maar (bij mij althans) dat passeer je met de tijd. En dan zie je het complete plaatje. Dat je volmaakt maakt. Je zal ook merken dat je door de confrontatie beter voor jezelf gaat zorgen, je staat oog in oog met de dingen waar jij jezelf in tekortschiet. Wallen--> tekort aan slaap, Haar ---> kapper. Op deze manier wordt je geconfronteerd om van jezelf te leren houden.. Omdat van jezelf houden ook voor jezelf zorgen is. Ik hoop echt dat je het net zo positief zal ervaren als ik.. Good luck!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je aanvulling, Farida. Ik heb van te voren even nagedacht over hoe ik de foto's wil nemen. Ik heb besloten om elke dag slechts 1 foto van mezelf te schieten, omdat ik anders kunstmatig ga poseren. Daarnaast kies ik ervoor om met mijn ogen direct in de camera te kijken. Dus geen foto's via de spiegel, omdat ik dan geen verbinding voel met 'de toeschouwer'. Ik wens je veel plezier en openheid tijdens jouw proces. :-)

      Verwijderen
  2. Wow, dit is wel één van de mooiste dingen die ik de laatste tijd heb gelezen. Ik heb er groot respect voor #maakteendiepebuiging

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je cadeautje, Peter. Ik ontvang het met plezier en met beide handen :-)

      Verwijderen