maandag 18 juni 2012

Stil zijn en niet weten

Van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam.

Vandaag werd ik mij bewust van twee concrete kwaliteiten:
  • “Ik weet het niet.”
  • ‘’Stil zijn.’’

 In het verre verleden waren deze kwaliteiten mijn overlevingsstrategieën.
‘’Ik weet het niet’’ heb ik mijzelf aangeleerd, omdat ik vroeger vaak ‘’Jij kunt niks en jij weet niks’’ heb gehoord. Ik heb ‘’ik weet het niet’’ aanvaard om te overleven.

“Stil zijn’’ heb ik aangeleerd om mijzelf te beschermen: als ik niets zeg, dan kan ik ook niets fout doen. Als ik niets fout doe, dan word ik niet gestraft.

In het hier en nu ben ik mij bewust dat deze overlevingsstrategieën niet meer werken. Inmiddels weet ik dat ik voor mijzelf op kan komen. Nu gebruik ik de bovenstaande kwaliteiten op een andere manier. Ik pas ze toe op drie niveaus.

Niveau 1: voor mijzelf

Voor mijzelf gebruik ik ‘’mijn stilte’’ om bewust te worden van mijn eigen gevoelens, gedachtes en behoeftes. Met behulp van stilte geef ik mijzelf de ruimte voor zelfreflectie.
Ik gebruik de ‘’ik weet het niet’’ bril om onbevooroordeeld naar situaties te kijken. Dankzij de ‘’ik weet het niet’’ bril sta ik open voor het onbekende. Ik ben bereid om nieuwe perspectieven en persoonlijke groei te ontvangen.

Niveau 2: voor anderen

De kwaliteiten ‘’Stil zijn’’ en ‘’Ik weet het niet.’’ zet ik ook in voor anderen.
Met behulp van ‘’mijn stilte’’ geef ik de ander de ruimte om zichzelf te laten zien en horen. Ik nodig de ander uit om op eigen tempo te spreken.
Met de woorden ‘’Ik weet het niet.’’ laat ik aan de ander horen dat ik niet alwetend ben. Met deze woorden nodig ik de ander uit om zijn perspectief te delen. Ik geef de ander de ruimte om zijn eigen kracht/kennis te ervaren.

Niveau 3: voor mijzelf en anderen

Met behulp van ‘’Stil zijn’’ en ‘’Ik weet het niet.’’ observeer ik. Aan de hand van mijn observaties wissel ik verschillende perspectieven uit met de ander: ik geef en ontvang feedback.

2 opmerkingen:

  1. Wat een bewustzijnsverruimende kijk op overlevingsstrategieën. Wat fijn om op deze manier weg te blijven uit negatieve oordelen over kwaliteiten die juist heel nuttig zijn. Ik word er blij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Peter. Het was vroeger een enorm gevecht, omdat ik de overlevingsstrategieen los wilde laten. Het loslaten lukte mij niet. Nu heb ik er een andere draai aangegeven. En dat bevalt mij veel beter.

      Verwijderen