donderdag 14 juni 2012

Mijn kwaliteiten en valkuilen

Glans

Deel 3 van mijn gebruiksaanwijzing

Na 31 jaar op deze aardbol ben ik mijn kwaliteiten en valkuilen tegengekomen.
Ik weet niet of ik al mijn blinde vlekken ken. Het is goed mogelijk dat mijn lijst van kwaliteiten en valkuilen met de tijd verandert en groeit.

Welke kwaliteiten zet ik in om mijn liefde uit te drukken?
Op dit moment ben ik mij bewust van mijn volgende kernkwaliteiten:
  • Aanpassen (flexibiliteit)
  • Observeren
  • Contact maken
  • Open staan voor verschillende perspectieven

Deze kernkwaliteiten heb ik ontwikkeld dankzij het verleden en heden.

In het verleden heb ik deze kernkwaliteiten gebruikt om te kunnen overleven:
  • Ik observeer en ik pas mij aan om pijn en verdriet te vermijden.
  • Ik maak contact met de ander en leer van zijn verschillende perspectieven om een onopvallende (veilige) positie in te kunnen nemen.

Inmiddels heb ik gemerkt dat mijn bovenstaande overlevingsstrategie niet meer werkt.
Ik ben mij bewust van een aantal valkuilen.

Over welke valkuilen spring ik heen?
  • Onbewust aanpassen aan de ander en/of situatie.
  • Mijzelf verliezen in de verschillende perspectieven van anderen.
  • Uit angst onbekende situaties uit de weg gaan.

In het heden gebruik ik mijn kernkwaliteiten op een andere manier. Ik doe dit uiteraard met vallen en opstaan. Dit zijn de belangrijkste stappen die ik tot nu toe vaak zet:
  • Ik observeer datgene wat ik tegenkom.
  • Ik sta open voor het onbekende.
  • Ik maak contact met de ander.
  • Ik houd contact met mijzelf: mijn gevoelens, mijn gedachtes en mijn behoeftes.
  • Ik kies bewust: wel of niet aanpassen.
  • Ik neem bewust een positie in: onopvallend of duidelijk zichtbaar.
  • Ik kies mijn eigen perspectief in het hier en nu: wat past bij mij?
  • Ik deel en ontvang verschillende perspectieven met de intentie om samen door te kunnen groeien.


Inspiratie: 
http://jacobjanvoerman.wordpress.com/2012/06/14/de-rust-van-niet-flexibel-zijn/


2 opmerkingen:

  1. mooi.

    sommige kwaliteiten die je ontwikkelt hebt zijn tegenovergesteld aan je oorspronkelijke kwaliteiten.
    dus in dat geval zit je uitdaging al verborgen in jezelf

    mijn kwaliteit: "iedereen begrijpen" was er ook zo een vanuit een overlevingsstrategie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je compliment en het delen, Jacob Jan. "Het ontwikkelen van tegenovergestelde kwaliteiten aan oorspronkelijke kwaliteiten" is nieuw voor mij. Dat wist ik niet.
      I.p.v. '"Iedereen begrijpen" had ik vroeger de enorme behoefte om door iedereen begrepen en erkend te worden. Nu weet ik dat die behoefte niet realistisch is. Daarnaast wil ik dat ook niet meer. En dat geeft mij rust en veel vrijheid. :-)

      Verwijderen