maandag 18 juli 2011

Niets is vanzelfsprekend

Afgelopen twee weken heb ik door een nieuwe bril gekeken:
Niets is vanzelfsprekend.

Mijn nieuwe bril heeft mij de volgende inzichten gegeven:

- ‘Niets is vanzelfsprekend’ geeft mij gereedschap om onbevooroordeeld naar mensen te kijken:
Wat voor mij vanzelfsprekend is, hoeft niet vanzelfsprekend voor de ander te zijn.

- ‘Niets is vanzelfsprekend’ vergroot mijn gevoelens van dankbaarheid. Ik voel dankbaarheid voor mijn dagelijkse zaken die niet voor iedereen alledaags zijn: bijvoorbeeld een dak boven mijn hoofd, een goede gezondheid, elke dag eten, een liefdevol netwerk etc.

- ‘Niets is vanzelfsprekend’ geeft mij een bewustzijn van tijdelijkheid: wat vandaag zo is, kan morgen anders zijn. Het versterkt mijn gevoel van waardering voor het hier en nu.

- ‘Niets is vanzelfsprekend’ zet mij aan tot actie. Bijvoorbeeld het steunen van de GGZ actie op 29 juni 2011, omdat ik een samenleving wens waarbij iedereen er toe doet.

Door welke bril kijk jij nu naar de wereld?

2 opmerkingen: