maandag 6 juni 2011

In alle onschuld van mijzelf houden

Houden van mijzelf. Wat betekent dat voor mij?

In 2009 ben ik via een vriendin een spiegeloefening tegengekomen. Het is een oefening waarbij je in de spiegel kijkt en tegen jezelf zegt: ‘Ik hou van jou.’ Ik had deze oefening een paar keer gedaan. En om eerlijk te zijn: ik kon er toen niet zo veel mee. Ik heb de woorden gezegd, maar ik voelde niets. De woorden waren gewoon woorden. Het hele idee ‘houden van jezelf’ was voor mij een abstract iets.

En nu, twee jaar later, kijk ik met verwondering naar de ervaring van ‘houden van mezelf’. Ik kan het nog steeds niet in woorden vangen. Of omschrijven hoe het voelt en hoe het er concreet uitziet. ‘Houden van mezelf’ neemt steeds andere vormen aan. Een goede omschrijving lijkt kansloos, maar ik wil toch een poging wagen om een glimp van ‘houden van mezelf’ te vangen en te delen. Ik probeer een stukje vast te leggen, zodat ik er later naar terug kan kijken.

Na het lezen van diverse spirituele en filosofische teksten over ‘zelfliefde’ ben ik bewust geworden van mijn eigen behoeftes: ik wil zelf ontdekken wat ‘houden van mezelf’ voor mij betekent. En ik wil op mijn eigen manier uitdrukking geven aan ‘houden van mezelf’.

Op vrijdagavond 3 juni 2011 heb ik ‘houden van mezelf’ toevallig vastgelegd in een video. Ik had toen een afspraakje met mezelf in Scheveningen. Ik liep op het strand en was verwonderd over de schoonheid van schaduw.
In de video hoor je het lied ‘Peru’ van Marco Raaphorst. Ik associeer ‘Peru’ met verwondering en onschuld.



12 opmerkingen:

  1. je houdt in ieder geval genoeg van jezelf om (erover) te bloggen. Zo kijk ik wel eens tegen liefde aan: hou ik genoeg van mezelf om iets te doen of om iets juist niet te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Peter de Kock: 'genoeg van mezelf houden om iets te doen of om iets juist niet te doen.' Dankjewel voor deze aanvulling. Zo heb ik het nog niet eerder voor mijzelf verwoord.

    Ik heb gemerkt dat ik het lastig vind om bepaalde ervaringen alleen in woorden uit te drukken. Gelukkig bestaan er ook andere uitdrukkingsvormen, bijv. beeld en geluid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Thanh-Tâm die combinatie van beeld en geluid is wat mij betreft prima gelukt. Heel bijzonder muziekje van @raaphorst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi. Raakt me, zeker na de tekst die over 'houden van jezelf' gaat. De vloeiende bewegingen (versterkt door de muziek) en het 'verstopspelletje' met de vlag vind ik we intrigerend.
    Zelf heb ik wel eens een drie-dimensioneel beeld gemaakt van mijn schaduw: mooi beeld, lange stevige stand.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @gedenkgoed: Lieke, dankjewel voor je reactie. Ik weet niet zeker wat je met ‘de vlag’ bedoelt. Waarschijnlijk bedoel je de bewegende schaduw in het filmpje. Klopt dat? Als je dat bedoelt: het was de schaduw van een vlieger (van een kitesurfer).
    Je verhaal over je drie-dimensionaal beeld maakt mij nieuwsgierig. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met de vraag of ik wel van mezelf hou, heb ik heel lang gezeten.. Ik zelf ben niet verder gekomen dan, naar mezelf kijken hoe ik naar mijn dierbaren om me heen kijk, de redenen waarom ik van mijn dierbaren hou toepassen op mezelf en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik zelf de reden ben waarom ik van ze hou..

    Eentje om over na te denken of niet?
    Echt ik blijf lezen op je blog ik sta versteld van jou zuivere blik..
    Gr Farida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Farida: Lieve Farida, dankjewel voor je woorden. Dat is zeker eentje om er over na te denken.
    Ik denk ineens aan de volgende uitspraak: 'Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden.' Afgelopen jaar heb ik het omgekeerde geleerd: 'Ik behandel mijzelf zoals ik de ander wil behandelen.'

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Thi-Than-Tam,

    Ken je het liedje van de Eurythmics, Sweet dreams? Alles is in balans in deze wereld. Ik kan niet in moeilijke woorden schrijven daarom zal ik langer zijn in stof. Maar je bent wie jij wil zijn en zolang je gelukkig bent is dat oke, besef alleen dat sommige mensen gelukkig worden als zij iets voor anderen doen, je kan ook leven op waardering voor je lief zijn tegen anderen en voor je zorgzaamheid. Je hebt mensen die alleen gelukkig kunnen zijn als zij alleen maar voor hun zelf zorgen maar je hebt ook mensen die alleen maar gelukkig zijn als zij voor anderen kunnen zorgen in elke vorm. Het moet alleen wel in balans zijn met jezelf, je moet er ook wel van in leven kunnen blijven.
    Hou van jezelf voor wie jij bent en hoe jij bent. Zelfvertrouwen is in mijn ogen de sleutel van een gelukkig bestaan op deze wereld. Vertrouw op jezelf dan kan je nooit uit balans raken en heb jij altijd controle over jezelf, zeg ik altijd. Dit is hoe ik er tegenaan kijk. Ik hoop dat je mijn taaltje begrijpt.
    Misschien zie ik het verkeerd of heb jij een betere zicht, dat zou ik graag willen horen want ik ben er ook eentje die altijd zoekende is.

    Liefs Farida

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Farida: Ja, het lied 'Sweet dreams' van de Eurythmics ken ik. Ik heb het net via You Tube weer beluisterd. Ik word erg blij van muziek uit de jaren '80 , want dat was toendertijd mijn lichtpuntje tijdens verdrietige tijden.

    Ik begrijp je bovenstaande verhaal. Ik geloof dat iedereen zijn/haar eigen betekenis en expressie heeft van 'houden van jezelf'. Dus vanuit dat perspectief geloof ik niet dat ik een betere zicht heb dan de ander.

    Inmiddels heb ik gemerkt dat er steeds meer perspectieven (en ervaringen) bij komen m.b.t. 'houden van mezelf'. Je woorden 'hou van jezelf voor wie je bent en hoe je bent' herken ik nu, omdat ik dat eindelijk voel en ervaar.

    Ik vind het moeilijk om 'houden van jezelf' in alleen woorden te beschrijven. Ik weet dan niet waar ik wil beginnen en tegelijkertijd krijg ik het gevoel dat ik 'houden van jezelf' tekort doe door een woordelijke omschrijving.

    Je bovenstaande stuk heb ik met plezier gelezen. Je woorden 'vertrouw op jezelf, dan kan je nooit uit balans raken' heb ik tot nu toe nog niet ervaren.

    Wat ik wel heb ervaren is het volgende: ik vertrouw mijzelf en ik raak af en toe uit balans. Het uit balans raken, vind ik niet erg. Achteraf geeft het mij vaak een nieuw perspectief over liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Thi-Thanh-Tam,

    Ik vind het mooi om je kijk en je ervaringen over het leven te lezen, ik vind je zuiver in je gedachte. Ergens lees ik ook een frustratie dat ik misschien nu zelf invul, waar ik niet helemaal mijn vinger op kan leggen, misschien geef ik je het gevoel dat ik je niet in je eigen waarde wil laten door de manier dat ik je toespreek in mijn woorden, als dat zo mocht zijn sorry daarvoor. Ik wilde alleen weergeven dat iedereen zijn of haar lot heeft, een weg te bewandelen op deze wereld, maar ik weet ook dat wij allemaal gezegend zijn met de juiste handvaten om alles dat wij onderweg tegen komen aan te kunnen. Maar als jij daar geen vertrouwen in hebt is je weg volgen nog moeilijker. Je hebt een gevoel dat je aangeeft of je goed zit of fout, (geweten, instinct enz). Zoals veel wijzen voor ons hebben gezegt," er moet iets uit balans raken om in balans te geraken". Het leven moet je accepteren en op jezelf vertrouwen. Ik ben ook door het leven op de proef gesteld en ik weet dat je niks leerd van je gelukkige momenten en dat je veel opsteekt van je slechte momenten. Ik zie het nu als een test, de test dat je in het goede blijft geloven en niet jezelf niet laat verbitteren waardoor er van jou een heel ander persoon gemaakt wordt, waarvan je weet diep in je hart dat je eigenlijk niet bent.

    En weet je veel dingen overkomen maar acheraf zie je de signalen toch altijd wel dat je zelf heb willen negeren. Ik vind dit een hele mooie zin, Ik vind het moeilijk om 'houden van jezelf in alleen woorden te beschrijven'. Ik heb altijd via mijn gedichten schrijven dingen echt kunnen maken. En via mijn schilderijen mijn gevoel kunnen uiten. Daarom DENK ik als jij je eigen woorden in elk stukje die jij geschreven hebt leest, dat je liefde voor jezelf in elk woordje verstopt zit en dat je meer omschrijft dan je zelf denkt over je liefde voor het leven en jezelf. EN ik dat elk woord dat je schrijft vol bewondering leest hoe je denkt en staat in het leven ondanks je beschadigingen waar jij jezelf doorheen hebt geworsteld denkt alleen maar in haar zelf, waren er maar meer mensen zoals zij op de wereld.

    p.s. Door jou woorden heb ik toegestemt om samen met een stichting mee te werken aan een schilderproject die zich inzet om mensen die het moeilijk hebben een hand te geven. En ik heb zelf een project bedacht voor jonge meisjes om een ik hou van mezelf boekje bij te houden,een boekje waar zij vijf min per dag in schrijven waarom zij die dag van hun zelf houden. Ben heel benieuwd wat zij daardoor ervaren. Bedankt voor deze inspiratie..

    Liefs Farida

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Farida: Wat leuk om te lezen dat je geinspireerd bent om projecten te bedenken en uit te voeren. Ik wens je veel plezier.

    Onze bovenstaande dialoog heeft mij aan het denken gezet over mijn definitie van Balans.
    Ik heb mijn eigen betekenis eindelijk kunnen verwoorden. Dankzij jou en anderen.
    Zie http://peterdekock.nl/2012/01/13/zou-je-willen-ruilen-met-iemand-die-constant-in-balans-leeft/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een lieve glimlach voor de warmte, een knipoog voor het begrip, een hand voor de liefde, een dikke zoen voor het fijne gevoel.

    Dankjewel voor dit waardevol geschenk, (ik hou je op de hoogte).

    BeantwoordenVerwijderen