woensdag 11 mei 2011

Mijn Eigen Vijf schoenentest

Vandaag geen Big Five persoonlijkheidstest, maar een Eigen Vijf schoenentest.

Na het schrijven van mijn stuk ‘ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ en na het lezen van de zin ‘stevig in de schoenen staan’ (in een vacature) ben ik gefascineerd geraakt door schoenen en uitdrukkingen. Na een korte zoektocht op Google heb ik vijf uitdrukkingen gevonden die mij aanspreken. Met behulp van de gevonden uitdrukkingen heb ik voor mijzelf vijf vragen bedacht. Ik noem ze de vijf schoenvragen. De vijf schoenvragen vormen mijn Eigen Vijf schoenentest. Het is een test met open vragen voor zelfreflectie.

Mijn Eigen Vijf schoenentest:
1. Wanneer trek ik mijn stoute schoenen aan?
2. Wanneer heb ik lood in mijn schoenen?
3. Hoe voelt het om in mijn schoenen te staan?
4. Wanneer sta ik stevig in mijn schoenen?
5. Wanneer loop ik naast mijn schoenen?

En hier zijn mijn vijf antwoorden:
1. Ik trek mijn stoutste schoenen aan, zodra ik weet wat ik wil.

2. Ik heb lood in mijn schoenen als ik mij bijvoorbeeld erg onzeker voel. Ruim drie jaar geleden had ik lood in mijn schoenen vanwege oververmoeidheid. De oorzaak was: vier dagen stage, één dag school en het hele weekend werken. Ik heb mijn les geleerd: ik mag veel willen, maar ik hoef niet alles te doen.

3. In mijn schoenen voel ik op dit moment liefde, blijheid, openheid en kracht. Op andere momenten voel ik kwetsbaarheid, boosheid, verdriet, angst en onzekerheid. Kortom, ik voel menselijkheid.

4. Ik sta stevig in mijn schoenen, als ik mijzelf laat zien.

5. In mijn ervaring loop ik zelden naast mijn schoenen. Mijn laatste herinnering van ‘naast mijn schoenen lopen’ was op een zaterdagavond tijdens het spel ‘Koehandel’. Ik liep naast mijn schoenen dankzij een geweldig blufstrategie.

En…wat zijn jouw antwoorden?

2 opmerkingen:

  1. Mijn antwoorden:

    1. Wanneer trek ik mijn stoute schoenen aan? Als ik besef dat ik weer in de voor mij verkeerde baan zit (na lang wikken en wegen en twijfelen en piekeren) toch besluit om op te zeggen zonder te weten wat me te wachten staat.
    2. Wanneer heb ik lood in mijn schoenen? Als ik dan de stap heb gezet en niet direct een andere baan in het vooruitzicht zie
    3. Hoe voelt het om in mijn schoenen te staan? Vaak zwaar en beladen maar ik blijf hopen dat het binnenkort verlicht en vredig voelt
    4. Wanneer sta ik stevig in mijn schoenen? Als ik sta achter de dingen die ik doe en voel en daar vooruit durf te komen
    5. Wanneer loop ik naast mijn schoenen? Als ik denk het allemaal weer voor me kaar te hebben, want dan wordt je weer met beide schoenen op de grond gezet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sharon, ik lees net je reactie. Dankjewel voor het delen van jouw antwoorden. Wat duidelijk en open.

      Verwijderen