donderdag 26 mei 2011

Boodschappen


“Weet u misschien hoe dit ding heet?”

Op 29 april 2011 heb ik met een vriendin wat boodschappen gedaan in de supermarkt aan de Elandstraat. Het was half tien ’s avonds. We hebben wat snacks en sap gekocht voor onze wandeling tijdens Koninginnenach.

Na een paar minuten winkelen waren we bij de kassa aangekomen. We gingen in een rij staan om onze boodschappen af te rekenen. Toen we bijna aan de beurt waren, hoorde ik achter mijn rug een vrolijke mannenstem. “Weet u misschien hoe dit ding heet? Dit ding dat onze boodschappen scheidt?” Ik draaide me om en zag een man van eind dertig staan. Hij had lang bruin krullend haar en hij droeg een oranje polo. De man zwaaide ‘het ding’ heen en weer in de lucht. “Euh, nee,” antwoordde ik verbaasd. Mijn vriendin schudde haar hoofd. Vervolgens probeerde de man het aan andere mensen in de rij te vragen. “En jij? Jij? Iemand?” Niemand wist het.

”Misschien weet de meneer achter de kassa het antwoord,” zei ik enthousiast. Mijn nieuwsgierigheid was aangewakkerd door de man met de oranje polo. De kassamedewerker schudde zijn hoofd en vertelde dat men jaren geleden ooit een woord had bedacht, maar dat was afgekeurd door de Van Dale. Het woord was te lang en te saai.

Na het afrekenen van mijn boodschappen was ik verwonderd over de spontane interactie tussen de mensen bij de kassa. Daarnaast vond ik de gestelde vraag geniaal. Ik gebruik ’het ding’ al jaren en ik heb er nooit eerder bij stilgestaan hoe ‘het ding’ heet.
Inmiddels heb ik een antwoord in de wikipedia gevonden: het is beurtbalkje.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen