zaterdag 2 april 2011

Waarom blog ik?

Sinds kort heb ik een nieuwe activiteit ontdekt: het bloggen. Tijdens mijn bezigheden op het internet ben ik mijzelf meerdere malen tegengekomen: mijn gedachten, mijn gevoelens en mijn dromen.

In mijn gedachten ben ik een aantal vragen tegen gekomen. Waarom wil ik bloggen? Waarom wil ik meedoen met Hyves en Facebook? Een jaar geleden had ik een lichte aversie tegen sociale internetmedia. Ik had een gevoel van: “Wat moet ik ermee? Is dat niet een vorm van ijdelheid?”

Wat ik zo grappig vind, is dat in de loop van de tijd er zoveel dingen kunnen veranderen. En dat is onder andere mijn houding tegenover het internet. Ik begon de sociale netwerksites in een ander licht te zien.
Ik begrijp nu dat het internet als krachtig medium gebruikt kan worden voor verbinding en transparantie.

Sinds vorig jaar was ik bezig met enkele thema’s, zoals Kwetsbaarheid en Liefde.
Transparantie is nu mijn thema geworden en zij heeft in mijn ervaring een verbinding met Liefde en Kwetsbaarheid. Als ik deze drie woorden met elkaar in één zin wil laten verbinden, dan zal het er als volgt uit zien:

‘Transparantie vanuit Liefde met Kwetsbaarheid als Kracht.’

En deze zin is mijn belangrijkste drijfveer geworden om onder andere te gaan bloggen.
Bloggen is voor mij een ontmoeting aangaan met mijzelf en anderen. Het delen van gedachten op papier schept voor mij helderheid in mijn hoofd en tegelijkertijd schept het gelegenheid voor contact met anderen.

2 opmerkingen:

  1. De kunst van het leven is om kwetsbaar te blijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Sebastian Zo heb ik het nog niet eerder bekeken en verwoord. Dankjewel voor je reactie: je woorden hebben mij aan het denken gezet.

    Ik geloof zelf dat iedereen kwetsbaar blijft. Dat is in mijn perspectief geen keuze, maar een feit. Kwetsbaarheid uiten is (volgens mij) wel een keuze.

    Met andere woorden:
    ‘Mijn kunst van het leven is om mijn kwetsbaarheid te uiten.’

    BeantwoordenVerwijderen